Voor ons als creatief bureau is dit vanzelfsprekend. Maar vorige jaar werd ons deze vraag gesteld tijdens een logotraject. Waar moet een logo nu eigenlijk aan voldoen? We legden het Jolande Eikenaar haarfijn uit. En nu ook voor jullie! Met deze handige 5 voorwaarden kom je verder.
Elk bedrijf of onderneming heeft een goed logo nodig. Een logo dat weergeeft wie je bent en waar je voor staat. Een logo dat het DNA van je bedrijf weergeeft en het bedrijf op de kaart zet. Wie herkent niet het logo van Nike, Coolblue of Google? Wat maakt een logo nou succesvol? We geven je 5 tips waar een goed logo aan moet voldoen.
1) Doelgroep en kernwaarden
Voor je een logo gaat maken is het belangrijk te onderzoeken wie je doelgroep is en wat je kernwaarden zijn. Wat is je Why, je How en je What? Een logo voor de consument ziet er anders uit dan een logo voor de het bedrijfsleven. En een logo voor een winkel in kinderkleding ziet er weer anders uit dan een logo voor een gemeente. Met andere woorden: wat je ook kiest, het moet herkenbaar zijn voor de doelgroep. Nog mooier: de doelgroep identificeert zich met het logo.
2) Uniek
Elk bedrijf heeft collega’s die dezelfde producten of diensten aanbieden. Het is de kunst om je te onderscheiden. Jouw product of dienst is toch ook uniek? Zorg er dan ook voor dat jouw logo origineel is. Maak een overzicht van je concurrenten en zet deze logo’s op een rijtje. Zo kun je zorgen dat jouw logo niet lijkt op die van je collega. Speel met letters en vormen die alleen voor jouw bedrijf van toepassing zijn. Zo blijf je langer ‘hangen’ bij jouw publiek.
3) Simpel
Vaak willen we te veel in een logo vertellen en voegen we te veel details toe. Less is more! Hoe simpeler hoe beter is ons advies. Dan blijft het logo ook krachtig als we hem klein gebruiken in een advertentie, profielfoto of op een sponsorbord.
4) Tijdloos
Bij het ontwikkelen van een logo is het belangrijk dat je een tijdloos logo laat ontwerpen. Een corporate logo gaat ongeveer vijf jaar mee. Daarna volgt vaak een restyle. Zorg daarom dat de vorm, de kleur en het lettertype niet trendgevoelig zijn. Zo hoef je niet om de twee jaar een nieuw logo te ontwikkelen.
5) Gebruik de juiste kleuren
Een kleur in je logo gaat verder dan je favoriete kleur. Wist je dat veel kleuren een betekenis hebben? Kleur doet iets met mensen. Kies kleuren die de kernwaarden van je bedrijf weergeven. Blauw is bijvoorbeeld een kleur die betrouwbaarheid weergeeft, Oranje straalt weer kracht uit, groen duurzaamheid en geel warmte, maar het is ook goedkoop. Kies je voor lichte kleuren in je logo, zorg er dan voor dat je deze combineert met donkere kleuren. Lichte kleuren komen namelijk minder krachtig over in drukwerk.
We zetten de 5 tips voor een goed logo nog even voor je op een rijtje; Bepaal als eerste de doelgroep en kernwaarden van je onderneming. Zorg dat je logo uniek en ‘eigen’ is. Houd het logo simpel en tijdloos. En kies kleuren die passen bij het DNA van je merk of bedrijf.
Hulp nodig bij het creëren van een nieuw logo of wil je een keertje sparren? Wij zorgen voor koffie en de koekjes en jij voor een mooi ondernemersverhaal. Neem contact op met Martijn.