Content maken

“Een vliegende kraai pikt altijd iets uit de lucht.” Het was zo ongeveer de lijfspreuk van mijn eerste werkgever. En één van mijn eerste lessen als beginnend journalist c.q. tekstschrijver. Het komt er op neer dat je altijd de ogen moet openhouden, want het nieuws ligt (letterlijk) op straat. En dus ook altijd de oren gespitst houden. In de winkel kun je tussen de doperwten en het wc-papier namelijk ‘per ongeluk’ een gesprek opvangen dat een prima fundament vormt voor een baanbrekend artikel.

De heilige graal

De uitspraak dateert voor mij uit begin jaren negentig van de vorige eeuw. Uit de tijd dat de krant nog zo ongeveer de heilige graal was op het gebied van communicatie naar de buitenwereld. Sterker nog: als correspondent voor Heino schreef ik zelfs voor drie verschillende kranten. De Zwolsche Courant, het Overijssels Dagblad en het Sallands Dagblad. Dat is nu allemaal samengevoegd in de Stentor.

Is de vliegende kraai een oude koe?

Waarom ik deze oude koe uit de sloot haal? Omdat die prachtige uitspraak van de vliegende kraai, die zo op een tegeltje kan, voor mij nog steeds overeind staat. Sterker nog: het past misschien zelfs wel beter in deze tijd van de razendsnelle nieuwsvoorziening. Want, de berichtgeving is er tegenwoordig bijna eerder dan dat het nieuwsfeit daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

In de picture op sociale media

Als bedrijf is het natuurlijk goed om regelmatig in de picture te komen. De sociale media zijn daarvoor een uitstekend platform. LinkedIn, Facebook, Instagram; ze hebben elk hun eigen identiteit. En zijn daarom prima geschikt om één onderwerp op verschillende manieren onder de aandacht te brengen. Laten we onszelf maar even als voorbeeld nemen. De nieuwe naam N35 Creatief is bekend gemaakt via Facebook. Op LinkedIn komt een blog over de weg naar N35 Creatief. En op Instagram verschijnt ongetwijfeld een foto van een ontkurkte champagnefles. Eén nieuwsfeit, drie keer aandacht.

Zelf het heft in handen

Als contentbureau horen we natuurlijk wel vaak dat bedrijven moeite hebben om content te vinden die ze kunnen delen. Zo moeilijk is het niet. Neem zelf het heft in handen! Ga op zoek naar informatie uit jouw branche, vertel iets over jouw machines en laat jouw personeel aan het woord. Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken. En denk vooral niet dat de doelgroep het niet interessant vindt. Want, tegenwoordig is (bijna) alles interessant.

Aanhaken en inhaken

Zo kun je ook heel gemakkelijk aanhaken bij evenementen, activiteiten en gebeurtenissen. Is Stöppelhaene, de Pompdagen of een ander dorpsfeest aanstaande? Denk dan eens na over hoe je daar met jouw bedrijf op kunt anticiperen. Al zou het maar een bericht zijn dat de traditionele vrijdagmiddagborrel is verplaatst naar het Stöppelhaeneterrein. Of als je in de agenda of op internet ziet dat het de dag is van de geheelonthouding, dan kun je je daar vast ook wel iets mee…

De Sallandse inhaakkalender

Om het je gemakkelijk te maken, heeft N35 Creatief alvast een aantal bijzondere dagen, activiteiten en evenementen verzameld. En gebundeld in de Sallandse inhaakkalender. Download ‘m hier. Wil je een meer persoonlijke contentkalender of heb je hulp nodig bij het samenstellen van een post of blog, dan staan wij natuurlijk voor je klaar!

Rudi Buitenkamp
Creatieve taalvirtuoos
N35 Creatief

Geef een reactie