Gelukkig weet het bedrijfsleven ons steeds vaker te vinden voor de ontwikkeling van logo’s en huisstijlen. Als we dan via de mail het een en ander toesturen, belt de klant ons standaard even op voor een eerste reactie. Vrijwel altijd in opperste verbazing. Dat we als N35 Creatief zo goed aanvoelen hoe het bedrijf zich wil presenteren en tegelijk iets verrassends hebben weten te creëren.
Is dat wel goed?
Maar, eerlijk is eerlijk, soms slaat de meter van de Schaal der Verbazing wel eens uit naar de andere kant. Dan is zelfs lichte teleurstelling hoor- en merkbaar. We horen iets in de trant van: “De kleuren zien er heel anders uit!” Gepaard met de vervolgvraag: “Is dat wel goed?”
Blauw is niet blauw
Het is een hele logische constatering, maar zoals wel vaker is er ook een hele logische verklaring. De kleuren op jouw computerscherm kun je namelijk niet vergelijken met de kleuren die onze ontwerpstudio gebruikt. Als je denkt dat blauw blauw is en rood rood, dan kom je bij ontwerpers en drukkers bedrogen uit.
PMS-kleuren met unieke code
In deze blog doen we een poging een klein beetje licht in de duisternis te laten schijnen. Ontwerpers en drukkers werken namelijk met verschillende kleurmodellen. We praten over PMS en CMYK. En dan is er ook nog zoiets als RGB. PMS staat voor het Pantone Matching Systeem, het kleurensysteem van Pantone. Daar zijn er maar liefst 1114 van. Iedere kleur heeft een cijfercode. Deze unieke code garandeert dat de kleur in Nederland hetzelfde is als in pak ‘m beet Brazilië. En in Chili hetzelfde als in India. Over de hele wereld dezelfde code voor dezelfde kleur. Geen misverstand mogelijk!
Als we de kleur(en) uitzoeken voor het logo van jouw bedrijf pakken we de Pantone-koffer met de kleurenwaaiers erbij. De gekozen kleuren zijn dan ook echt de kleur van jouw huisstijl. Als jouw logo uit zwart en één of twee kleuren (steunkleur) bestaat, is het drukken in PMS de beste optie. De kleur wordt voorafgaand aan het drukken gemengd op basis van de code. Het voordeel is de kleurvastheid van het drukwerk. De kleuren van het logo op jouw briefpapier zien er dus niet anders uit dan die op de envelop.
CMYK
Je hoort ook vaak de term cee-em-wy-kee of smik. Hiermee wordt het kleursysteem CMYK bedoeld. Dit zijn de vier kleuren waarmee full colour drukwerk tot stand komt, denk bijvoorbeeld aan een magazine of een folder. Ga jij in dit magazine adverteren, dan wordt jouw logo met de steunkleuren omgezet in een menging van Cyaan (blauw) Magenta (roze) Yellow (geel) en Key (zwart). Dat kan er enigszins anders uitzien als je de advertentie in het magazine naast je briefpapier legt. Wanneer je vaak full colour drukwerk hebt, is het beter om je logo al meteen op te bouwen in CMYK.
RGB
Dat jouw logo op een beelscherm een afwijkende versie laat zien, heeft te maken met het RGB-kleurmodel (Rood, Groen en Blauw) waarmee digitale schermen zoals televisies en computers zijn opgebouwd. Ook is ieder beeldscherm anders, de een is feller en de ander heeft een hoog contrast. Daardoor is de kleur van jouw huisstijl op de telefoon of beeldscherm vaak anders en kan het verschil echt zichtbaar zijn.
Huisstijlhandboek
Om jouw drukwerk zo consistent mogelijk te houden, leveren wij vaak een huisstijlhandboek op. Hierin zijn de gebruikte huisstijlkleuren opgenomen, inclusief de kleurcodes die voor drukwerk (CMYK) en voor digitaal (RGB) moeten worden gehanteerd.
Nieuwsgierig geworden?
Ga jij starten als ondernemer of heeft jouw bedrijf een upgrade nodig met een nieuwe verfrissende huisstijl? Bij N35 Creatief leggen we de rode loper (Pantone Red 032) voor je uit!
Oda, Laura en Yvonne
Creatief team
N35 Creatief