Lees hier onze 10 tips voor een persbericht met een gouden randje!
- Bepaalde de informatieboodschap van het persbericht
- Kies de doelgroep voor jouw persbericht (regionale media, landelijke media, branchegerichte media) en maak een duidelijke perslijst
- Bedenk een prikkelende titel
- Vermeld in de eerste 5 regels van het persbericht de 5 w’s (wie, wat, waar, wanneer en waarom) en de h (hoe)
- Vermijd ambtelijke taal
- Vermijd zoveel mogelijk hulpwerkwoorden zoals zullen, kunnen en worden
- Sluit het persbericht altijd af met: Noot voor de redactie waarbij je jouw naam en telefoonnummer vermeldt zodat ze contact kunnen opnemen voor meer informatie
- Controleer het bericht op type- en spelfouten
- Schrijf kort en bondig, max. 400 woorden
- Stuur altijd een goede foto mee. Goed betekent: in hoge resolutie, van toegevoegde waarde op het persbericht en bij voorkeur liggend
Hulp nodig bij het schrijven van een persbericht?
Met onze tien tips beschik je in de basis over een prima persbericht, maar misschien zie je er nog steeds als een berg tegenop. Kost het je te veel tijd en laat je het daardoor maar liggen. Dat is erg jammer. Neem contact op met N35 Creatief! Wij hebben grote ervaring als het gaat om de productie van journalistieke teksten voor dag-, week- en vakbladen en het schrijven van persberichten. We kennen dus de kneepjes van het vak.